Co mám dělat, když … ?

Samozřejmě, že každý chce uspět.
Přesto se někdy stane, že přes veškerou snahu výsledek neodpovídá tvým představám.

Co mám dělat, když jsem neudělal/a zkoušku?

S takovým dotazem se na mě často obracejí studenti.

Tento dotaz má dvě základní roviny:
1) Uměl/a jsi to, co bylo potřeba?
2) Byla zkouška korektní?

V prvním případě je to ta lepší možnost.
Druhý případ je horší (a taky méně častý).

Často procházím výsledky zkouškového testu se studenty, kteří neuspěli.
Potom spolu vidíme, kde mají rezervy. Co je potřeba dostudovat.
Co student pochopil špatně nebo nepochopil vůbec.
Případně, co se nestihl naučit.

Tady je moje rada jednoduchá:
1. Podívej se, co máš umět: Co všechno potřebuješ ke zkoušce znát? Jak podrobně?
2. Už ses na tuto zkoušku učil/a. Víš, jak rychle/pomalu ti učení šlo.

Podle odpovědí na předchozí otázky si udělej nový časový plán.
Jak si ho uděláš co nejlépe?
To popisuji v e-knize  Jak se stanu úspěšným studentem.
Vždy si raději přidej pár dní navíc. Bude to tvoje časová rezerva.

Můžeš poprosit někoho, kdo u zkoušky uspěl, o pomoc?
Můžeš někoho poprosit, aby ti vysvětlil to, čemu nerozumíš?
Až se budeš učit, ušetří ti to víc času, než si myslíš.

Máš nový časový plán. Rozdělil/a sis učivo na jednotlivé dny.
To má obrovský přínos pro tvůj úspěch.
Proč je to jedním z klíčů k Tvému úspěchu?
To snadno pochopíš ve zmíněné e-knize.

Jak se můžeš na zkoušku připravit tak, abys nevyletěl/a kvůli nedostatečné přípravě?

Díky tomu, co znám, můžeš zvládnout přípravu na zkoušky za stejný čas daleko lépe.
Nebudeš muset opakovat zkoušky.
Jako bonus budeš mít víc volného času po zkouškách.
V e-knize  Jak se stanu úspěšným studentem popisuju krok za krokem, jak zvládneš zkoušky daleko líp než dosud.

Druhá možná příčina neúspěchu u zkoušky

Zkouška nebyla korektní.
Toto je méně časté než první možnost.
Ale někteří z vás se s tím možná setkali.

Přijdeš na zkoušku a v testu jsou příklady, které se podle zadání nedají vyřešit.
Nebo tě při ústní zkoušce učitel zkouší tak dlouho, až najde něco, co nevíš.
Pak tě vyrazí.

Bohužel, i na vysoké škole se s něčím takovým můžeš setkat.
To je neférová zkouška.

Co dělat, pokud tě něco takového potká?

Možností máš několik.
Každopádně by sis měl/a být jistý/á, že jsi byl/a dostatečně připravený/á.

Pokud zkouška probíhá formou testu, vždy by mělo být možné do testu nahlédnout,
abys viděl/a, proč jsi zkoušku neudělal/a.
Pokud to bylo ústní zkoušení, tak víš, proč jsi tentokrát neuspěl/a.

Co tedy můžeš udělat?

  1. Můžeš požádat o konzultaci jiného učitele na katedře.
    Zeptej se ho na ty otázky/příklady, kvůli kterým jsi zkoušku neudělal/a.
    Tak zjistíš, jestli jsi vyletěl/a oprávněně nebo ne.
  2. Pokud zjistíš, že se příklady nedaly vyřešit nebo učitel zkouší tak dlouho, až tě na něčem nachytá,
    můžeš se slušně zeptat vedoucího katedry, jestli je možné přezkoumat výsledek zkoušky.
    Počítej ale s tím, že zkoušející z toho zrovna odvázaný nebude.
    Lepší je, pokud seženeš další studenty, kteří dopadli jako ty a za vedoucím vás půjde víc.
    Taky je dobré zeptat se studentů ve vyšším ročníku na jejich zkušenosti s takovým zkoušejícím,
    případně jestli to řešili s vedoucím katedry.

Na konci minulého semestru jsem se studentkou řešil právě situaci, kdy jsem měl podezření na neférovost zkoušky.
Studentka na další pokus zkoušku udělala, ale byla oprávněně rozčarovaná z toho, co ji na vysoké škole potkalo.
Tehdy jsem jí poradil, ať postupuje podle první a následně podle druhé možnosti.

Sám jsem taky jako student zažil, jaké to bylo, když jsme si ve 2. ročníku stěžovali na vedoucího katedry u děkana.
Ano, zkouška po této hromadné stížnosti u tohoto vedoucího katedry byla jeden velký masakr.
Proto nás šlo co nejvíc. Všechny nás z ročníku vyhodit nemohl.

Proto říkám – ptej se spolužáků v ročníku i ve vyšších ročnících.
Pokud bude situace vypadat bezvýchodně, pak nemáš co ztratit, když půjdeš třeba i za nadřízeným.
To ale vidím jako poslední řešení.
Jinak začni u kolegů zkoušejícího.

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.